Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookie). Dowiedz się więcej

  • Wyszukiwarka

Wyszukiwarka mobile

O projekcie

Projekt pn. Wdrożenie standardów i procedur
obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym (WSOI)

Beneficjent: Ministerstwo Sprawiedliwości

Okres realizacji projektu: 17.07.2018 r. – 30.06.2021 r. 

Budżet projektu: 9 282 054,10 zł  

Dofinansowanie projektu z UE: 7 822 915,20 zł  

Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości 

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 

Kontakt

Departament Nadzoru Administracyjnego

Wydział do spraw Projektów ze Środków Europejskich

w Ministerstwie Sprawiedliwości

 

Biuro projektu

 mail soi@ms.gov.pl
tel  (22) 52 12 877

 

Głównym celem projektu jest usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w obszarze obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym poprzez wdrożenie standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług oraz wspieranie tworzenia Biur Obsługi Interesantów (BOI) w sądach powszechnych.

W większości sądów udzielane informacje nie są przedstawiane w ustandaryzowany, jednorodny sposób, co powoduje duże trudności podczas kontaktu obywateli z pracownikami sądów. Zdarza się, że interesanci spotykają się z różnym podejściem w zakresie udzielanych informacji dotyczących wymagań formalnych w danej sprawie, podstawowych kroków i czynności w postępowaniu sądowym oraz sposobu wypełnienia dokumentów i formularzy, przy czym rozbieżności nie dotyczą szczebla sądu, a sposobu powiadamiania na tym samym poziomie organizacji i w ramach tego samego rodzaju spraw.

Działania w projekcie są skoncentrowane na wdrożeniu we wszystkich sądach powszechnych standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usługi powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług. Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd obejmuje usługi możliwe do realizacji przez każdy sąd, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe), a także te wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla sądu rejonowego, sądu okręgowego i sądu apelacyjnego). Jest to łącznie 110 kart usług z którymi najczęściej zwracają się do sądu interesanci z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, gospodarczego, pracy, ubezpieczeń społecznych.

Karty usług ujęte w katalogu usług, to jednostkowa informacja o postępowaniu. To informacja o tym, w jaki sposób interesanci mogą zrealizować daną usługę, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować sprawy, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować. Istotnym elementem działań wdrożeniowych jest także merytoryczne przygotowanie kadry sądowej do świadczenia usług według określonego standardu obsługi interesanta poprzez udział w warsztatach, a także możliwość podnoszenia kompetencji przez szkolenia  e-learningowe.

Działania przewidziane do realizacji w projekcie w sposób bezpośredni wpłyną na sprawność działania, a tym samym na wzmocnienie zdolności instytucjonalnych wszystkich sądów powszechnych. Przewiduje się, że efektem powyższych działań będzie podniesienie jakości obsługi interesanta i sposobu komunikacji w sądownictwie, a poprawa sprawności, zwiększenie spójności działania służb sądowych pozytywnie wpłynie na stopień zadowolenia i postrzeganie sądownictwa przez obywatela.