Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookie). Dowiedz się więcej

  • Wyszukiwarka

Wyszukiwarka mobile

Aktualności

Powrót

Obsługa interesantów w sądach powszechnych

thumb
31 grudnia 2023

W 77,98 % sądów powszechnych w Polsce, w ramach oddziału administracyjnego, samodzielnej sekcji administracyjnej lub jako odrębna komórka organizacyjna, funkcjonują 294 biura obsługi interesanta – dalej jako BOI (dane wg. stanu na dzień 14 maja 2024 r.).

Tworzenie biur obsługi interesantów ma m.in. odciążać sekretariaty wydziałów, przy czym obsługa interesantów zapewniona przez BOI nie zwalnia kierowników sekretariatów wydziałów z obowiązku obsługi interesantów zgłaszających się bezpośrednio do danego wydziału.

 W sądach, w których nie utworzono BOI, zadania w zakresie informowania  interesantów są realizowane przez pracowników sekretariatów wydziałów bądź przez wyznaczonego pracownika biura podawczego, czy w punkcie informacyjnym.

W biurach obsługi interesantów,  sekretariatach poszczególnych wydziałów interesanci mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania, od których to odpowiedzi często zależy podejmowanie przez nich dalszych działań, sposób wszczęcia danej sprawy, przy czym należy pamiętać, że informacja taka nie powinna zastępować porady prawnej.

Zadania biur obsługi interesantów (BOI), zakres udzielanych informacji oraz sposób ich udzielania określają przepisy Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18.06.2019 r. - Regulaminu urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1141)

Poniżej prezentujemy szczegółowy wykres obrazujący rozkład procentowy sądów w poszczególnych apelacjach, w których funkcjonują BOI.